پدیده فرونشست زمین -
نویسنده:
دکتر سهراب میراثی، دکتر حسین رهنما، فرید امیری
مترجم:
-
سال نشر:
1403
صفحه:
170
نوبت چاپ:
1

کتاب «پدیده فرونشست زمین» به قلم دکتر سهراب میراثی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و دکتر حسین رهنما عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شیراز و فرید امیری دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در 170 صفحه در قطع وزیری تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.

 در معرفی کتاب آمده است: پدیده فرونشست سطح زمین در دهه‌های اخیر به‌دلیل فعالیت‌های انسانی و عوامل طبیعی، مشکلات و آسیب‌های زیادی را به‌وجود آورده است. این پدیده نه‌تنها در نقاط مختلف جهان، بلکه در ایران نیز به‌دلیل عواملی همچون رشد بی‌رویه جمعیت و برداشت بیش‌ازحد از منابع آب زیرزمینی، خسارات متعددی به زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌ها، جاده‌ها و دیگر زیرساخت‌ها وارد کرده است. این پدیده همچنین موجب تغییر کیفیت آب زیرزمینی، پیشروی آب شور و آسیب‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی شده است.

 نویسندگان این کتاب با هدف پر کردن خلا اطلاعات در این حوزه، به بررسی جنبه‌های مختلف پدیده فرونشست پرداخته‌اند. این کتاب شامل تحلیل عوامل مؤثر بر فرونشست، تاریخچه این پدیده و آسیب‌های ناشی از آن در مناطق مختلف جهان و ایران است. همچنین با مطالعه موردی دشت مرودشت استان فارس، تأثیر عوامل مختلف بر فرونشست مورد بررسی و راهکارهایی برای کنترل آن ارائه می‌دهد. این کتاب منبع مفیدی برای دانشجویان مقاطع مختلف و مهندسین مرتبط با این پدیده می‌باشد و به‌ویژه برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که در زمینه فرونشست تحقیق می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

یاد آور مي‌شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به‌صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي‌کند، تلاش مي‌کند در کوتاه‌ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تأليف و ترجمه و پايان نامه‌هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب‌نظران و مؤلفان مي‌توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تأليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي‌شود.

پیشگفتار

 فصل اول: مقدمه

 فصل دوم: تعریف فرونشست زمین و فروچاله

 فصل سوم: عمده‌ترین دلایل ایجاد پدیده فرونشست زمین

فصل چهارم: روش‌های ژئوفیزیکی و ژئوتکنیکی شناسایی فرونشست

 فصل پنجم: مبانی تئوری و محاسباتی فرونشست در اثر تراکم رسوبات

 فصل ششم: بررسی فرونشست‌های موردی ایران و جهان

 فصل هفتم: آسیب‌های ناشی از فرونشست

 فصل هشتم: تعیین پارامتر‌های موردنیاز جهت تعیین فرونشست

 فصل نهم: بررسی موردی پدیده فرونشست در دشت مرودشت

 فصل دهم: راهکارهای مقابله با فرونشست

 منابع

 

 

 

 

 

 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved